Jeppe Nedergaard havde ikke malet før, da han startede på kunstskole i Sønderborg for 7 år siden. Han havde tidligere tegnet og malet graffiti, men malerkunst var nyt. I dag har han fundet sin stil i kontrasterne og det semi-abstrakte udtryk og lever af sin kunst, som primært bliver solgt i Galleri Maxus101 i Augustenborg.

Kulturliv

”Det er denne vej”, siger kunstmaler Jeppe Nedergaard, da han tager imod GOTO Sønderborgs udsendte ved en opgang til det tidligere psykiatriske hospital i Augustenborg.

Op ad trappen og hen ad en øde og iskold hospitalsgang, vandrer tankerne nemt til scener fra den ikoniske 90’er film ”Riget” af Lars Von Trier. Jeppe Nedergaard smiler af bemærkningen og byder indenfor i et tidligere hospitalsværelse på gangen, der nu er indrettet som hans atelier.

Lokalet er oplyst af to store vinduer ud mod slotsparken. I den ene ende står et staffeli bærende på et stort lærred med de første penselstrøg af en udstrakt kvinde i sorte og røde nuancer. I den anden ende – forbi værker af vinterbadene kvinder – står to stole. Her sidder han, når han skal beskue sine malerier under udarbejdelsen. Man skal nemlig lidt på afstand for at se værkerne i den fuldt tiltænkte version. Tæt på er de abstrakte.

For Jeppe er kunst ikke en hobby. Det er nærmest en trang. Et sted, han kan føle sig fri.

”Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil sige, det et kald. Da jeg var yngre lavede jeg rap-musik, og det var i studiet, jeg følte mig fri. Sådan helt ud af kroppen – som at flyve – fri. Det er sådan, jeg har det nu, når jeg går til et hvidt lærred og begynder at male”, fortæller han.

Da han startede på malerkurset på Sønderjyllands Kunstskole i Sønderborg i 2017, var det med en forventning om, at det var en disciplin, han ville blive dygtig til. Han havde siden barndommen tegnet meget og i sin ungdom malet graffiti, så udtryk gennem kunst faldt ham naturligt.

 

Kunstkarrieren tog fart

Jeppe Nedergaard er 43 år gammel, gift med Gitte Nedergaard og far til fire piger i alderen 4, 6, 10 og 14 år. I starten brugte han bryggerset i familiens villa i Dybbøl som atelier. Jakker og fodtøj blev dækket til med plastik, mens malerierne tog form. I dag tjener en farvelade af pletter på gulv, bord, håndvask og skabslåger som minde og vidne om, hvor langt han er kommet, siden han udfoldede sig med pensler og lærred i det trange bryggers.

Efter en periode med fritids-atelier i foreningen Kunstværket på det gamle Augustenborg Rådhus, valgte han for et lille år siden at opsige sin fuldtidsstilling som grafiker for at blive professionel kunstner. Samtidig flyttede han sit atelier ind det nedlagte psykiatriske hospital.

Hospitalet hedder i dag Augustenborg Projects og er ejet Mark Augustenborg Ødum og fungerer som et kunster-hub. I stueetagen er lokalerne omdannet til Danmarks største galleri målt på kvadratmeter og huser en gourmet cafe, der nærmest i Luciana-stil har udsigt udover den fredfyldte slotspark og en kort spadseretur til vandkanten.

”De her værker er af skanserne ved Dybbøl”, siger Jeppe Nedergaard og peger mod to malerier med grove objekter i grå og sorte farver. Objekterne er svøbt i et landskab af bløde grønne nuancer og en hvidblå himmel bag horisonten. De er en del af udstillingen ”211 km” i Galleri Maxus101. Maxus101 er navnet på galleriet i stueetagen, som er ejet og drevet af kurator Anthon Maxus Christophersen.

”Jeg kan godt lide det rå og lidt abstrakte. Man skal gøre sig umage for at tyde det, og man skal tyde sin egen version. Det grove i det bløde giver et udtryk af melankoli, som går igen i mine billeder. Verden er nuanceret, især i denne tid med Corona og nu krig i Ukraine. Det kan jeg godt lide at formidle gennem skæbner og kontraster”, fortæller han.

Kontrasterne ses også i hans udstilling med malerier af Sønderborg Garden. Her har han portrætteret gardister klædt i den traditionelle hvide og røde dragt som udtryk for festdage i Sønderborg med sorgløshed, glæde og fællesskab. Den muntre stemning brydes af en baggrund i sortgrå nuancer.

”Det her hedder ”The show must go on””, siger Jeppe med henvisning til et maleri med en gruppe gardister, der står tæt sammen.

”Sønderborg Garden har eksisteret siden 1980, så de har været vidne til mange svære tider i samfundet. Alligevel har de altid optrådt og bidraget til at løfte sindet hos folket. Det er bare først nu, jeg selv oplever det, for jeg så det ikke som barn. Nu er det corona, krig i Europa og inflation, der lægger en skygge over vores tilværelse. Men garderne spiller videre og minder os om, at de svære tider passerer”, siger han.

 

Vil være anerkendt – også udenfor landets grænser

Jeppe Nedergaard lever i dag af sin kunst. Langt størstedelen af hans værker bliver solgt i Galleri Maxux101 i stueetagen til priser mellem 13.000 og 40.000 kroner. Selv om han er utrolig glad for, at han kan fordybe sig i sin kunst, uden familien skal gå på kompromis med sin levestandard, ser han sig selv som værende i den spæde start af sin karriere.

”Jeg har meget, jeg skal udvikle endnu i mit udtryk og min stil, så jeg ser det her som begyndelsen. Mit mål er at blive anerkendt kunstner både herhjemme, men også i udlandet i genren figurativ moderne kunst – altså Contemporary Art. Jeg vil gerne til New York og udstille inden alt for længe”, fortæller han.

Jeppe Nedergaard har tidligere tegnet meget, malet graffiti, udgivet to album med sin rap musik og været fuldblods hip-hopper med skaterbutik. Alt sammen i Sønderborg. For ham har byen været med til at skabe de muligheder og den succes, han har haft.

”Det har betydet meget, at leveomkostningerne er så lave, så jeg har haft frihed til at bruge tid på at starte tingene og lade dem udvikle sig. Som ung rapper var jeg inspireret af MC Clement, som både kom og øvede i Rottehullet – den lokale ungdomsklub – og var nationalt anerkendt kunstner. Også nu giver Sønderborg mig noget positivt ved, at jeg kan være i de her lokaler og få lov at udstille med anerkendte kunstnere nede i galleriet”, siger han.

Jeppe Nedergaard værdsætter sin kunstneriske frihed og tager som udgangspunkt ikke mod bestillingsopgaver. En af de få opgaver, han alligevel har sagt ja til, kan ses på coveret af den anerkendte rapper Gillis album ”Carnival”. Her har han formidlet Rio de Janeiros karneval stemning i form af en spraglede farverig samba danserinde.

 

© Jeppe Nedergaard