Samarbejdet med virksomheder har også til formål at gøre undervisningen mere autentisk for eleverne, hvilket ellers kan være en udfordring i folkeskolen, fortæller 6. klasses lærer på Sønderskovskolen, Jane Dollerup Rasmussen.
”Undervisningen bliver ofte for ensformig og kedelig i den traditionelt tænkende undervisningsform. Og hvis den er kedelig for mig, bliver den kedelig for eleverne,” siger hun.
Hun fortæller, at lærerne på Sønderskov-Skolen tidligere stod alene med ansvaret for undervisningen af deres egne klasser, hvor de selv valgte metode og tilrettelagde undervisningen. Nu er ansvaret nu lagt på flere skuldre.
”Jeg underviste i matematik og havde svært ved at se fokusset på mit fag i LEAPS-projekterne. Jeg måtte efteruddanne mig til dansklærer for at se meningen med det. Nu kan jeg se en mening i alt med den her undervisningsform, hvor vi forsøger at få så mange fag med i et projekt som muligt. Det er elevens udbytte, der har førsteprioritet”, siger hun.
Hun tilføjer, at når hun og kollegaerne forlanger af eleverne, at de arbejder projektorienteret i grupper, så skal de også selv kunne mestre arbejdsformen. Det er de blevet gode til og formår som lærergruppe at udnytte hinandens styrker i planlægningen og gennemførelsen i LEAPS-arbejdet, fortæller Jane Dollerup Rasmussen.
Det er ikke kun lærerne, der ser god mening med metoden. Også eleverne oplever, at de lettere kan relatere undervisningen til virkeligheden uden for skolen. Det fortæller Lucas fra 6. klasse.
”Vi laver mange forskellige projekter, der giver mening for mig. Jeg kan pludselig komme til at tænke på min matematikundervisning, når jeg går rundt i butikker,” fortæller han om et tidligere Leaps-projekt, hvor flere af byens butiksejere var med som deltog.
Der er på nuværende tidspunkt 10 Leaps-skoler på landsplan, men ifølge Kata Fondens direktør, Peter Skat-Rørdam, er der flere på vej.