Virksomhedens pakkebokse står allerede mange steder i verden. Du kan eksempelvis finde dem i boligområder, i nærheden af stationer og ved mange butikker. I Danmark står de blandt andet foran mange af Coops forretninger.
Sparer energi og penge
Der er flere fordele ved pakkeboksene fra SwipBox. De kan placeres næsten hvor som helst og tager kun 10 minutter at stille op og installere, da de hverken kræver trækning af kabler eller internetdækning for at fungere. Boksene har ifølge virksomheden et så lavt energiforbrug, at en boks over en periode på 10 år kun bruger den samme mængde energi, som det kræver at lave en kande kaffe.
Årsagen til det lave energiforbrug er, at boksene er batteridrevne og designet sådan, at de kun bruger energi til at sende Bluetooth-signal, når kurerer og kunder via deres mobiltelefoner opretter forbindelse til dem for at aflevere og hente pakker. Pakkeboksens batteri har dermed en levetid på minimum 10 år.
”Det er ikke kun energi, der kan spares. Pakkeboksene er enkelt bygget – uden alt for mange komponenter, der gør dem dyre at vedligeholde. Det sparer SwipBox’ kunder både tid og penge”, forklarer Brian Jonasson.
Stor tilfredshed blandt brugere
SwipBox arbejder hele tiden på at gøre deres pakkebokse bedre ved at udvikle deres software og finde flere måder at gøre deres kunder tilfredse. Det ser ud til at virke.
”Gennem tiden har vi kunnet se, at der er sket en forbedring af kundetilfredsheden. I de netværk, hvor vi måler den – eller vores kunder gør det – kan vi se, at omkring 97 procent af brugerne er tilfredse, når de har hentet en pakke”, siger Brian Jonasson og tilføjer:
”Vi kan endda se, at tilfredsheden stiger i takt med, at de benytter pakkeboksen flere gange”.
Brugere, der henter deres pakker i pakkebokse, oplever, hvordan det giver dem frihed at kunne hente deres tilsendte varer frem for at få dem leveret derhjemme. Det øger tilfredsheden, forklarer han.
”Der er stor tilfredshed med at kunne hente varen i pakkeboksen, fordi du selv har kontrol: Jeg vælger, hvor jeg vil have pakken hen, og jeg vælger, hvornår jeg vil hente den. Jeg skal ikke være afhængig af at være hjemme eller lave en aftale med leverandøren”.
Pakkebokse giver CO2-reduktion
Det har hele tiden været et af målene for SwipBox at gøre deres produktion så bæredygtig som mulig. Derfor har virksomheden undersøgt, hvordan de øger bæredygtigheden.
De har blandt andet lavet et studie i samarbejde med organisationer som PostNord i Norge og Transportrådet i Oslo. I studiet – kaldet Kontaktfri – har de undersøgt, hvad det betyder for miljøet, når man sætter pakkebokse op frem for kun at levere pakker hjemme hos brugerne. Det viser, at pakkebokse kan lede til en fordelagtig CO2-reduktion.
”Ved at kigge på de afstande, som kurererne kører – på tværs af hjemmelevering og levering i pakkebokse – kan man se, at der er en del CO2 at spare. Det er fra 20 procent og op til 80 procent pr. pakke – afhængig af, hvor mange pakker man i gennemsnit afleverer pr. stop”, siger Brian Jonasson og understreger, at det selvfølgelig er afgørende, at kunderne ikke kører i bil, når de skal hente deres pakker.
”De forskellige analyser viser, at hvis der er en relativ god dækning af pakkebokse, så ser man, at mange folk enten cykler, går eller tager pakken med på vejen til noget, de i forvejen kører til”.