Virksomheden SwipBox fra Sønderborg laver pakkebokse, der er genanvendelige, kræver minimal service og sparer energi.

Grøntliv

Det skal være nemt at hente de pakker, du har bestilt online. Og det skal gøres så bæredygtigt som muligt. Det er grundideen for tech-virksomheden SwipBox fra Sønderborg, der siden 2012 har udviklet pakkebokse, som med deres innovative software gør det mere bekvemt og overskueligt for brugerne.

”Det handler om at gøre det ekstremt nemt. Det er vores mantra. Hvis det er nemt, og det samtidig er bæredygtigt, så har du forudsætningen for, at det kan blive en succes. Jeg tror, det er vejen frem at gøre nogle af de bæredygtige teknologier meget mere tilgængelige og nemmere at bruge, også i miljøkrisen. Ikke kun for os, men for alle”, siger Brian Jonasson, der er Commercial Director i SwipBox.

”Det handler om at gøre det ekstremt nemt. Det er vores mantra. Hvis det er nemt, og det samtidig er bæredygtigt, så har du forudsætningen for, at det kan blive en succes".
Brian Jonasson
-
Commercial Director

Virksomhedens pakkebokse står allerede mange steder i verden. Du kan eksempelvis finde dem i boligområder, i nærheden af stationer og ved mange butikker. I Danmark står de blandt andet foran mange af Coops forretninger.

 

Sparer energi og penge

Der er flere fordele ved pakkeboksene fra SwipBox. De kan placeres næsten hvor som helst og tager kun 10 minutter at stille op og installere, da de hverken kræver trækning af kabler eller internetdækning for at fungere. Boksene har ifølge virksomheden et så lavt energiforbrug, at en boks over en periode på 10 år kun bruger den samme mængde energi, som det kræver at lave en kande kaffe.

Årsagen til det lave energiforbrug er, at boksene er batteridrevne og designet sådan, at de kun bruger energi til at sende Bluetooth-signal, når kurerer og kunder via deres mobiltelefoner opretter forbindelse til dem for at aflevere og hente pakker. Pakkeboksens batteri har dermed en levetid på minimum 10 år.

”Det er ikke kun energi, der kan spares. Pakkeboksene er enkelt bygget – uden alt for mange komponenter, der gør dem dyre at vedligeholde. Det sparer SwipBox’ kunder både tid og penge”, forklarer Brian Jonasson.

 

Stor tilfredshed blandt brugere

SwipBox arbejder hele tiden på at gøre deres pakkebokse bedre ved at udvikle deres software og finde flere måder at gøre deres kunder tilfredse. Det ser ud til at virke.

”Gennem tiden har vi kunnet se, at der er sket en forbedring af kundetilfredsheden. I de netværk, hvor vi måler den – eller vores kunder gør det – kan vi se, at omkring 97 procent af brugerne er tilfredse, når de har hentet en pakke”, siger Brian Jonasson og tilføjer:

”Vi kan endda se, at tilfredsheden stiger i takt med, at de benytter pakkeboksen flere gange”.

Brugere, der henter deres pakker i pakkebokse, oplever, hvordan det giver dem frihed at kunne hente deres tilsendte varer frem for at få dem leveret derhjemme. Det øger tilfredsheden, forklarer han.

”Der er stor tilfredshed med at kunne hente varen i pakkeboksen, fordi du selv har kontrol: Jeg vælger, hvor jeg vil have pakken hen, og jeg vælger, hvornår jeg vil hente den. Jeg skal ikke være afhængig af at være hjemme eller lave en aftale med leverandøren”.

 

Pakkebokse giver CO2-reduktion

Det har hele tiden været et af målene for SwipBox at gøre deres produktion så bæredygtig som mulig. Derfor har virksomheden undersøgt, hvordan de øger bæredygtigheden.

De har blandt andet lavet et studie i samarbejde med organisationer som PostNord i Norge og Transportrådet i Oslo. I studiet – kaldet Kontaktfri – har de undersøgt, hvad det betyder for miljøet, når man sætter pakkebokse op frem for kun at levere pakker hjemme hos brugerne. Det viser, at pakkebokse kan lede til en fordelagtig CO2-reduktion.

”Ved at kigge på de afstande, som kurererne kører – på tværs af hjemmelevering og levering i pakkebokse – kan man se, at der er en del CO2 at spare. Det er fra 20 procent og op til 80 procent pr. pakke – afhængig af, hvor mange pakker man i gennemsnit afleverer pr. stop”, siger Brian Jonasson og understreger, at det selvfølgelig er afgørende, at kunderne ikke kører i bil, når de skal hente deres pakker.

”De forskellige analyser viser, at hvis der er en relativ god dækning af pakkebokse, så ser man, at mange folk enten cykler, går eller tager pakken med på vejen til noget, de i forvejen kører til”.

”Ved at kigge på de afstande, som kurererne kører - på tværs af hjemmelevering og levering i pakkebokse - kan man se, at der er en del CO2 at spare. Det er fra 20 procent og op til 80 procent pr. pakke - afhængig af, hvor mange pakker man i gennemsnit afleverer pr. stop”.
Brian Jonasson
-
Commercial Director

Det er ikke kun i forhold til CO2-reduktion, at mindre kørsel kan være en fordel. Mange storbyer oplever problemer med for meget trafik og forurening. Pakkebokse betyder færre stop for kurererne, og færre stop betyder, at de skal bruge kortere tid, end hvis de skal levere pakker hjemme hos folk. Dermed betyder det også færre køretøjer i byen end ved hjemmelevering.

 

Gevinst for miljøet
Som endnu et led i at være en virksomhed, der tager ansvar for den grønne omstilling, er SwipBox’ pakkebokse særdeles genanvendelige. Analyse viser, at 99 procent af produktet kan genanvendes, når dets levetid er færdig.

SwipBox har også udviklet et retursystem for pakkeemballage, som de i løbet af 2023 skal teste med mulige kunder. Systemet ved navn Circuit skal fungere sådan, at netbutikken pakker en kundes varer i en genbrugskasse med en elektronisk adressemærkat. En kurer leverer derefter pakken til kunden, som nu kan hente sin vare og lade kassen stå i pakkeboksen. Derefter bliver kassen sendt retur, så den kan genbenyttes.

”Kassen skal genbruges op til 1000 gange. Den bliver kørt rundt i sit eget økosystem, så man sparer på den mængde pap, der bliver brugt i dag”, siger Brian Jonasson og forklarer, at det også kan give fordele for webshops, når de skal pakke varerne.

 

SwipBox i hele verden

Over 35.000 pakkebokse fra SwipBox er allerede at finde i mere end 30 lande verden over – særligt i Norden og i Polen er det udbredt at hente de varer, man har bestilt online, i en boks i nærheden frem for at få hjemmelevering. Det er dog kun begyndelsen for virksomheden fra Sønderborg.

”Et af vores udviklingstiltag er at nå længere ud i Europa, og det er vi godt i gang med. Vi har mange dialoger og er ved at få skabt nogle partnerskaber. Vi har også startet et samarbejde med en kunde i Israel, som er i gang med at rulle bokse ud, og så arbejder vi på at komme ind på det nordamerikanske marked lige nu, især USA”, siger Brian Jonasson.

”Vi arbejder på at få kunderne til at se fordelene ved at købe pakkebokse og sætte nok op. Det giver i sidste ende en kæmpe gevinst for miljøet, hvis vi kan begynde at konvertere hjemmelevering til levering i bokse”.

Firmaet, der for andet år i træk er blevet rangeret blandt de 1000 hurtigst voksende virksomheder i Europa, har dog allerede bevist, at de ikke er bange for udfordringer.

”I forhold til bæredygtighed er vores store fokus at få overbevist så mange som muligt om at gå pakkeboks-vejen. Det er helt klart ambitionen over alle at have pakkebokse fra SwipBox stående i hele verden”.

Læs mere:

SwipBox