I LEAPS er undervisningen anvendelsesorienteret, praktisk og taget ud af klasseværelset, hvor eleverne inddrages i virkelige problemstillinger. Der arbejdes desuden på, at alle folkeskolens fag tilgodeses , og at undervisningen bliver af mere undersøgende karakter, da nysgerrighed for at finde svar øger engagementet blandt eleverne.
Viden skal leges ind
Da oplevelsesparken Danfoss Universe i Nordborg – nu Universe – i 2005 blev åbnet af Bitten & Mads Clausens Fond, var det med det formål at vække og udvikle børns interesse for naturvidenskab ved at lade dem ”lege ny viden ind”. For ægteparret Jørgen Mads og Annette Clausen var missionen med at skabe gode, sjove og effektive læringsmuligheder blevet et hjertebarn, og i 2006 blev Universe Fonden – nu Kata Fonden – stiftet. Fonden skulle have fokus på ny viden om læring, undervisning, kreativitet og innovation.
Her skulle en bestyrelse af tunge profiler og en engageret medarbejderstab skabe og understøtte forskning, der identificerede og udviklede læringsmetoder, som vækkede nysgerrigheden og fastholdt lysten til undervisning hos skoleelever.
I bestyrelsen sad den internationalt anerkendte amerikanske psykolog Howard Gardner, og han spillede en stor rolle i udarbejdelsen af LEAPS. Han udviklede i 1980’erne en meget anerkendt læringsteori om, at mennesket er født med flere intelligenser, hvilke tilgodeser børns optimale vilkår for udvikling og indlæring.
”På baggrund af hans teori har vi skabt et stærkt fundament og en metode til undervisning af børn, der er tilrettelagt således, at de har flere tilgange til det samme emne. Det hjælper med at fastholde og stimulere elevens nysgerrighed og er en anden måde at tænke skole på. Og set i lyset af de klimaudfordringer de næste generationer skal finde løsninger på, vil det være en katastrofe, hvis de ikke er kompetencemæssigt rustede til at løse dem. Det bliver de kun, hvis de finder fagene interessante”, understreger fondsdirektøren.