Elevernes kundskaber fra hverdagen bliver også sat på prøve, når efterskolens innovationsuge løber af stablen hvert år i begyndelsen af december. Her skal de i grupper finde løsninger på selvopfundne samfundsrelevante problemstillinger. Da skolens profil er videnskabelig, og undervisningen ofte er rettet mod fremtidens udfordringer, har det en afsmittende effekt på elevernes fokusområder. Projekterne er mange og af alsidig karakter, men fælles for dem alle er, at der er vision og vilje for udvikling bag.
I innovationsugen bliver dommere fra Sønderborg Kommunes mange grønne virksomheder samt fra SDU og andre interesserede kontakter inviteret for at vurdere elevernes projekter – og det fører til tider til nye samarbejdsaftaler. Et af dette års projekter blev eksempelvis fundet så interessant i voteringen, at det blev præsenteret for en af SDU’s professorer i Sønderborg, som nu i fællesskab med eleverne vil afprøve deres teori om nedkøling ved brug af laser.
Det er projekter som dette – og to andre – der indtil videre har nået semifinalen i den nationale innovationskonkurrence, Unge Forskere, hvor skolens elever tidligere har gjort en god figur med sejre og topplaceringer.
Interesse driver lærere og elever
Det er ikke kun i efterskolens innovationsuge og i konkurrencer, at høj faglighed er af afgørende betydning. Det er et kernepunkt på Scienceefterskolen Nordborg Slot, og det stiller derfor også krav til lærerne på skolen. De danner rygraden i skolens travle hverdag, og deres personlige engagement og nysgerrighed i deres fag sikrer, at skolen er i konstant udvikling.
Lærernes viden og interesser har ført til nye tiltag på skolen. Dette afspejler sig blandt andet i skolens akademiforløb, som eleverne kan fordybe sig i hver onsdag. Her har de muligheden for at vælge mellem 50 forskellige forløb af fem ugers varighed – fx Arduino, Kayak eller Drones. På den måde kan de unge sætte deres præg på deres eget skema og fordybe sig i deres interesser i samspil med vennerne. Det er noget, eleverne er begejstrede for.
”Jeg valgte efterskolen på grund af faglighed og de mange valgmuligheder i akademiforløbene. Jeg elsker naturvidenskab, men jeg har også andre interesser, der kan plejes”, siger Eline Vestergaard, der er elev på skolen.