Danmarks 16. største kommune ligger i grænselandet. Men det er ikke det samme, som at det er langt væk – tværtimod er Sønderborg tæt på det meste. Europa ligger for eksempel lige udenfor hoveddøren, og CO2-neutralitet er lige om hjørnet. Det skal en ny kampagne fortælle omverdenen.
Det tager kun 35 minutter at komme fra Sønderborg til København. Der går nemlig fly flere gange om dagen. Og du kan køre til Hamborg på halvanden time, fordi der er motorvej hele vejen. På den måde er Sønderborg langt tættere på de store byer, end man måske skulle tro. Og sådan er det med rigtig mange ting.
– Vi kan se på de analyser, der er lavet, at der er en opfattelse af, at Sønderborg ligger i udkanten, men intet kunne faktisk være mere forkert, og den misforståelse skal vi have gjort op med. Vi, der bor i området, føler os tæt på alt det, der er væsentligt, vi føler os tæt forbundne med resten af Danmark og hele Europa, og vi vil rigtig gerne have, at der kommer flere til, som kan være med til at udvikle vores dejlige område, fortæller direktør i fonden GOTO Sønderborg Tanja Have.
Kampagneindsats skal rykke folk tættere på
GOTO Sønderborg er stiftet for netop at øge kendskabet til Sønderborg. Og første skridt i arbejdet har været at udarbejde en kampagne, der skal få folk over hele landet til at få øjnene op for området. Forud for kampagnen blev et indsigtspanel, der bestod af en masse spændende mennesker, der ikke kendte noget til området på forhånd, inviteret til Sønderborg. Noget af det, alle var positivt overraskede over, var det stærke fokus på den grønne omstilling, den lokale handlekraft og så det faktum, at alting syntes at være tættere på, end de havde forventet.
”Der er noget omkring, at i Sønderborg, der gør man det bare. Ikke så meget fis”, lød det for eksempel i en tilbagemelding.
”Sønderborg har kulturoplevelser, gastronomi og en stærk underkommunikeret position på bæredygtighed og også et solidt erhvervsliv, hvilket burde appellere til det moderne menneske,” sagde en anden.
Summen af de mange input er efterfølgende blevet kondenseret ind i den forestående kampagne ”tæt på Sønderborg”.
”Tilbagemeldingerne fra indsigtspanelet har gjort det klart for os, at vi bliver nødt til at gøre verden omkring os opmærksomme på, at vi er tættere på alt fra videregående uddannelser, til fremtidens løsninger på bæredygtighedsområdet. Så det går vi i gang med at fortælle nu, lyder det fra Tanja Have.
Kampagnen er og bliver et samarbejde
På baggrund af indsigtspanelets input har et team af kreative fra både Sønderborg og København samarbejdet om at skabe en kampagne, der skal øge kendskabet til området.
-Det har været vigtigt for os, at vi hele tiden sikrer, at alt hvad vi laver, er funderet her i kommunen, så kampagnen bliver noget, folk der bor her, kan se sig selv i – og samtidig er opgaven jo at fange folks opmærksomhed udenfor området, så derfor trækker vi også på ressourcer udefra, forklarer Tanja Have.
På sigt er det også tanken, at lokale aktører skal være en del af samarbejdet i form af partnerskaber.
– I Sønderborg har vi en stærk tradition for at stå sammen om at skabe resultater, og det skal vi også her, for fonden kan ikke gøre det selv. Så vi glæder os til at få alle helt tæt på projektet, siger Tanja Have.
Kampagnen går i luften i starten af juni 2022 på både nationalt TV og digitale kanaler og skal i første omgang løbe i hele 2022.