De 80 deltagere var nøje udvalgt blandt et ansøgerfelt på 150 studerende fra alle landets universiteter og primært fra ingeniør-, innovation– og businessuddannelser. En sammensætning, som Frederik Gotlieb oplever som ideel, når der skal skabes levedygtige ideer.
”Når der er fokus på både teknologien og business i opgaveløsningen, er der gode chancer for, at der skabes noget, som virksomhederne reelt kan bruge, eftersom virkelighedens problemstillinger oftest kræver et samarbejde mellem flere fagretninger både, forklarer Frederik Gottlieb og fortsætter,
”Opgaverne har særligt de sidste to år været rettet mod flere uddannelser udover de teknologiske, da virkeligheden i virksomhederne i højere grad skal afspejles. Økonomi spiller en stor rolle i virksomhederne, hvor løsninger på problemstillinger ikke blot skal være bæredygtige, men også rentable”.
Vigtig sparring mellem deltagere og virksomheder
Mens grupperne fordybede sig i at løse deres valgte opgave, stod virksomhederne bag klar i kulisserne med mentorhjælp til at lede de studerende i retning af realistiske og brugbare løsninger.En af mentorerne ved eventet er elektroingeniør og afdelingsleder ved Bitzer Electronics, Kresten Sørensen, som skulle mestre balancegangen mellem at yde god sparring uden at give for tydelige svar.
”På den ene side skal alle løsningsbetragtninger være i spil. Men på den anden side ved vi også i virksomhederne, hvad der kan lade sig gøre. Så vi må i et lille omfang guide konkurrencedeltagerne for at deres løsningsforslag ikke fejler i realiteten”.
Han tilføjer, at denne type konkurrence har høj værdi for både erhvervslivet og de studerende.
”Det giver os virksomheder mulighed for at vise vores produkter og processer frem for de studerende og muligvis få held til at rekruttere blandt de dygtige studerende senere i jeres uddannelsesforløb”, siger Kresten Sørensen